Cestování po Alpách ve Šýcarsku a Lichtnšteinsku v r. 2004

25. 2. 2007

V roce 2004 jsme na jaře navštívili Švýcarsko s vidinou krásného jara ve zdejších Alpách. Ve stráních se měly pást veselé fialové krávy “Milky” dobře živené právě rozkvetlými loukami. Znáte to, jak se vyhraje malinkatý trpaslík a on vám do rána vyroste? Tak nám do rána na ty rozkvetlé louky napadlo 47 cm sněhu. Na kopcích padala jedna řvoucí lavina za druhou . Pár jich je na fotkách. A aby toho nebylo málo tak stále připadávalo a dole ve městech zase neskonale lilo! V této nepohodě byl problém nafotit ... nějaké solidní obrázky. Tak co jsem nafotil, musel jsem v PC  hodně “dosoftit” ! Přeci to nebudu absolvovat celé znova, tak nad obrázky přivřete oko (alespoň jedno). Kvalita je různá. Byla taková zima a sychravo, že i sochy měly kapičku u nosu!

Teď bych asi měl  pokračovat dál v reportáži ze zájezdu. Ale nebudu. Místo toho sem vložím deníček Míly Pánkové, neboť jsem přesvědčen, že to velice pěkně a vyčerpávajícím způsobem zpracovala. Ani do jejího textu nemíním zasahovat a vkládám jej, jak mi ho dala.

(Pro zvídavé, je to ta paní ve žluté bundě, na konci obrázků z Luzernu. Sedí s kamarádkou a jsou tam obklopeny číňanama.)

Švýcarsko - oficiální název státu - Švýcarská konfederace

anglicky Swizerland

1st

5st.n.l. - germánské kmeny (ALANANI)

Srpen 1291 - Věčný spolek - počátek švýcarské státnosti - nezávislost.

Hlavní město: Bern

Rozloha: 41 290 km2

Počet obyvatel: 6,900.000, úřední jazyk - němčina, francouzština, rétorománština, italština

Etnické složení obyvatel: Němci 65%, Francouzi 18%, Italové 10%

Bern 150 000

Lausanne 130 000

Administrativní dělení: 26 kantonů

Hlava státu: prezident - mění se každý rok

Politické strany:

Demokratická strana Švýcarska

Sociálnědemokratická strana Švýcarska

Křesťanskodemokratická lidová strana Švýcarska

Hospodářství:

zemědělství - hl. chov skotu

průmysl - hl. jemná mechanika, elektronika, hodinky, optika, dále léčiva vitaminy

potravinářství - mlékárenský průmysl, výroba sýrů, výroba cukru, výroba čokolády (značka KAIÉ a NESTLE)

automobilový průmysl firma MAXON motor ag. Sachseln - spolupracuje s NASA vesmírná mise 2003 na MARS

Jedno z hlavních finančních center na světě, trh zlata, světová burza, velké příjmy z cestovního ruchu.

1.lanovka -1826, 1. známka 1830.

.př.n.l. - území dobito Římany ( provincie GALIE a REETIE)

Nejznámější hora Švýcarska - Matterhorn - 4 478 m.

Odjíždíme z Mladé Boleslavi dne 5.5.2004, 21.00 hod. směrem Mnichov, Bodamské jezero.

Bodamské jezero, tzv. Švábské moře - na hranicích SRN, Švýcarska a Rakouska, ledovcového původu, protékané Rýnem, 395 m n.m., rozloha 584 km 2, maximální hloubka 252m. Samočistící systém .

1950 byla ustanovena komise pro ochranu jezera.

Máme krásný, veškerou technikou vybavený autobus, společnosti Monatour, spolehlivé řidiče a těšíme se. V Praze nabíráme poslední pasažéry a už si to hasíme směrem Mnichov. Jsme od 1.5.2004 v EU, takže přechody - pohoda.

- 2 -

Cesta probíhá bez problémů, až na to, že je málo prostoru pro nohy. Chvílemi spíme - já ne, já žeru. Ráno kolem 6.00 hod., 6.5.2004 přijíždíme k Bodamskému jezeru do německého městečka Meersburg, prší drobně, ale vytrvale, panorama Bodamského jezera tone v mlze. Městečko Meersburg, je krásné, středověké, s  křivolakými uličkami, typickou architekturou, úzké barevné domky, převážně z 15.stol.,

“ já bych zde natáčela určitě pohádky ‘’. Je zde prastarý hrad Altes Schloss z 11. stol.. Další zajímavost je vodní mlýn, bývalé biskupství, pěstuje se zde vinná réva, jabloně. Uchvacuje nás květinovou výzdobou domů, záplavou macešek, krásných obřích tulipánů, palem, obřími vistariemi, které se pnou po domech a krásně kvetou. Nábřeží Bodamského jezera lemují četné kavárny a hospody, ale žádnej “Švýcar”, taky jak v 6.00 ráno. Absolvujeme toalety a nastupujeme na trajekt směr ostrov MAINAU.

Na trajektu fouká, drobně, ale vytrvale prší. Přijíždíme na ostrov a kupujeme si vstupenku ( 8,40 EU).

Každá procházka po Mainau začíná v přístavu, nebo na parkovišti, které je na pevnině - ovšem od ostrova ho dělí jen 10 minut pomalé chůze a jedno přejití lávky. Na ostrov jezdí jen majitel a jeho rodina. Do botanické zahrady nás vítá “Švédský kříž” z. r. 1638 a vymodelovaná maceška v nadživotní velikosti. Ostrov je soukromým majetkem rodiny Bernadotte, ( původem švédská královská rodina) majitelem ostrova je dnes již více než devadesátiletý hrabě Lennart Bernadotte. Mainau je jeho dobrovolný exil, získal ho od své babičky, v době kdy ho jeho otec vydědil, protože si vzal dceru továrníka ( neurozenou) - měli spolu 4 děti. Později se hrabě zamiloval do své asistentky o 30 let mladší, vzal si ji a mají dalších 5 dětí. Početná rodina udává tón společenským zábavám v kraji. Hrabě, který slavil 93 narozeniny, uspořádal velkolepou slavnost, na které tančil až do rána. Rodina žije na barokním zámku - vévodí mu švédská vlajka. Dále jsme navštívili protestantský kostel panny Marie, který je součástí zámeckého komplexu. Je zde i galerie, ale je bohužel zavřená. Všude kříže řádu Maltézských rytířů .

Zahrada má přes 45 ha a stará se o ni zhruba 60 zahradníků. Díky fénu, teplému větru, je zde mírnější klima než jinde v Německu. Daří se zde palmám, kaktusům, oleandrům a cypřišům. V této roční době nás vítají lány macešek, tulipánů a hortenzií, rododendrony, nezvyklé kombinace barev a květin i subtropická vegetace, obrovité sekvoje, je to prostě nádhera. Když jdeme podél jezera, cestou mineme stádo divokých kačen, a páva. Ne však ledajaké - vymodelované z  květin v nadživotní velikosti.Musím podotknout, že na kačenách se zrovna pracuje. Zajímavý je také záhon ve tvaru Bodamského jezera

z pomněnek, s vyznačenými městy na březích. Jediná vada je neustálý déšť, kdyby nepršelo určitě bychom se pozastavili a kochali se tou nádherou, odpočinuli si v některém z překrásných zákoutí. Věra fotí, tak jsme zvědavy, vzhledem k dešti, jak to dopadne. Ostrov MAINAU má svého správce - kontura.

Po prohlídce zahrad se vracíme k autobusu, kde si značně provlhlí dáváme groček a odjíždíme směrem na KONSTANZ, (Kostnici).

KONSTANZ - KOSTNICE ( Bádensko - Wüttembersko)

Součást Bádenska od r. 1806, západní část Kostnice patří již Švýcarsku.

Od r. 580 - 1821 biskupství - pak zrušeno.

Od r. 1966 - univerzita.

Počet obyvatel: 75 000

Navštívili jsme hlavně přístaviště, kterému vévodí socha SIDONIE -( Imperie), 9 m vysoká, na otáčejícím se podstavci, otáčí se podle toho jak fouká vítr - je novodobým symbolem Kostnice. ( autor Peter Lenk ) Ztvárňuje středověkou kurtizánu, která hrdě vypíná obří prsa, drží na rukou kreatury císaře a papeže - výsměch koncilu. Kostničtí mají vysvětlení - “chlap - ať je král nebo papež - nezmůže nic, když se dostane do rukou půvabné ženy.” Naproti - takzvaný “špejchar”- budova koncilu - upravená pro místo konání kostnického koncilu r. 1414-1418. Jako zajímavost během koncilu bylo dodáno do Kostnice 200 prostitutek, které obveselovaly jednající biskupy. V této době v čele katolické církve stáli najednou 2 a v jednu chvíli dokonce 3 papežové. Kostnický koncil se pokusil rozseknout papežské schizma.

- 3 -

V přístavišti také socha slavného Ferdinanda von Zeppelin, - hrabě, *1838-+1917, německý vynálezce, konstruktér vzducholodí. Sestrojil řiditelnou vzducholoď. První let nad Bodamským jezerem 1900, ( trval 17.min.) Dále Münster kde byl souzen a odsouzen mistr Jan Hus, ( v chrámové lodi je vyznačeno místo kde Hus při jednáních stál. Loď je tak dlouhá, že vlastně nemohl slyšet obvinění proti němu vznesená a nemohl tedy hájit své myšlenky ), je zde také tzv. hrob boží r. 1280, zajímavost - původní měděné štíty malované zlatem, které byly umístěny na věži Münstru, zářily a odrážely se ve slunci, daleko od přístavu, pro připlouvající lodě.

Přesné místo upálení mistra Jana Husa - místo na břehu Rýna, kde hranice vzplála, dnes uprostřed sídliště, Rýn kterému několikrát pozměnili tok, už také teče jinudy. Pomník - jedná se o bludný kámen na jedné straně je vyznačeno upálení Jana Husa + 6.7.1415 a na druhé straně je vyznačeno upálení Jeronýma Pražského (+1416), který přijel mistru Janu na pomoc, byla zbytečná, chtěl odjet, ale byl chycen a rozhodnutím koncilu také upálen. Zasloužil se o vydání Dekretu Kutnohorského.(Popel mistra Jana Husa vhozen do Rýna)

Další zajímavost pro Čechy je původní hrázděný dům mistra Jana Husa , ( HUS HAUS ), kde Hus bydlel v době konání kostnického koncilu. Ten jsme si bohužel jen prohlédli, ale nenavštívili.

Při projíždění Kostnicí nám průvodce ukazuje tzv. žertovnou kašnu, na níž schizma symbolizuje trojhlavý pták, jiní dva ptáci znázorňují - světskou moc - koruna, církevní - papežská mitra, plivou po sobě vodu - symbolizuje vztahy, kašna se nám ale vůbec nelíbí - ( autor Peter Lenk ). 14.00 hod. opouštíme KOSTNICI - a konečně přejíždíme hranice do Švýcarska jedeme podél Rýna - cíl nejmohutnější vodopády v Evropě.

RHEINFALL, řeka Rýn je zde široká 140 m, výška vodopádů je 24 m, kupujeme si vstupenku ( 1,- Fr.) a jsme překvapeni mohutností a velikostí vodopádů, tříští se do mlhy, která se z vody zvedá. Scházíme po vyhlídkové trase až dolů, k patě vodopádů, naproti na hraně zátočiny vidíme 1000 let starý Laufenský hrad, fotíme a fotíme,vodopád hučí tak,že se bohužel neslyšíme, a stále prší.

Rýn - řeka dlouhá 1 326 km, ústí do Severního moře - nejvýznamnější vodní cesta záp.Evropy, splavná od Basileje - přístav Rotterdam.

Pokračujeme v cestě a před námi je hlavní město Švýcarska BERN - město medvědů.

Počet obyvatel: 150 000

Sídlo spolkových úřadů a správní středisko stejnojmenného kantonu.

Sídlo Světové pošt. unie, univerzita.

Po porážce katolických kantonů r. 1848 uznán of. spolkovým městem.

Protéká řeka Aára.

Stále prší , sotva vzpamatovavší se z neustálého deště vystupujeme v Bernu a procházíme po hlavní třídě, naštěstí pod samými podloubími (nejdelší podloubí na světě), hlavní třída je lemována vlajkami Švýcarska, Bernu, a kantonů. Další zajímavostí Bernu jsou kašny, je jich v Bernu asi na 300. Obdivujeme katedrálu z 15.století, v průčelí ( zlatá brána - zobrazeni hříšníci kteří jdou do pekla a věřící kteří jdou do nebe). Ukazujeme si budovu parlamentu, radnici a zničeni neustálým deštěm se vracíme k autobusu - i bernští medvědi jsou zalezlí.

Docela rádi nastupujeme a pokračujeme, teď již do oblasti bernských Alp, náš cíl horská vesnička -

WILDERSWIL, hotel, sprcha, postel.

Vesnička je krásná, staré horské usedlosti jsou vhodně doplněny novou výstavbou a všudypřítomnými květinami, po horských loukách se pase skot s pověstnými zvonci, které při pohybu skotu neustále zvoní a zvuk se rozléhá po krajině. Pořádek a samozřejmě vlajky.

- 4 -

Na usedlostech jsou nápisy z Bible - latinsky - např. “ Bože ochraňuj, den i noc neustále”.Majitel našeho hotelu je URS RÄBER - švýcarský reprezentant lyžování ( sjezd ). Vestibul hotelu je vyzdoben jeho diplomy a poháry. ( několikrát vyhrál Hanenkam)

Hotel je pěkný, čistý s krásným výhledem.

K večeři máme krémovou polévku, těstoviny, dušené zelené fazole a hovězí maso s omáčkou, jako dezert broskvový kompot.

Ráno vstáváme je 7.5.2004 a pohledem z okna zjišťujeme, že neprší a z mraků vykukuje nesměle sluníčko, tak ho lákáme ven. Scházíme dolů na snídani - máme kávu, džus, čaj, šunku, sýr, máslo, také džem, výborný chléb nebo lupínky s mlékem.

Samozřejmě, že si dáváme panáka ( už proto, že neprší ). Čekají nás totiž skalní ledovcové vodopády Trümmelbachfälle , které se nachází v údolí Lauterbunnen. Cesta začíná výtahem skrz skálu. Tento nás veze přímo k hlavnímu dějišti - deset ledovcových vodopádů pramenících přímo na stěnách hor Eiger, Mönch a Jungfrau. Najednou zde proteče během sekundy 20 000 litrů vody. Je to skutečně pozoruhodnost, jedinečný přírodní úkaz.

Po prohlídce vodopádů pokračujeme do Lauterbrünnen, stanice odkud vyjíždíme vláčkem po úbočí hory Shiltrhorn - mimochodem 2971 m, je zde nejvýše položená restaurace na světě s výhledem na EIGER- 3 970 m, MÖNCH - 4 099 m a JUNGFRAU - 4 158 m, do stanice Mürren ve výšce 1 634 m, odtud do Sonnenberrgu - převýšení asi 200 m (1 834 m) dává nám značně zabrat, pěkně se prodýcháváme míjíme horu Shürm 2 600m - je překrásná, nahoře se jako Češi správně napereme ( svačinka). Pohledem okolo se příliš nekocháme, neboť počasí s námi stále laškuje, pohybujeme se v mracích a poletuje sníh. Asi po 30 minutách sestupujeme po úbočí hory dolů, opět do stanice Mürren a odtud kabinkovou lanovkou do stanice Stechelberg a dál až do údolí, odkud jdeme pěšky krásným údolím Lauterbrünnen mezi horskými velikány. Po té odjíždíme autobusem do Interlakenu, kde se procházíme po městě, nakupujeme čokoládu, pohledy a v místním supermarketu také jídlo na další cestu. Kolem 20.00 hod. se vracíme do hotelu plni nových dojmů a unaveni.

K večeři máme hrachovou polévku, chléb, dále hranolky, špenát a opékanou švýcarskou klobásu, jako dezert pudink. Domlouváme se ještě, že se půjdeme projít po Wilderswil, ale opět začíná vytrvale pršet, tak se nám už nechce. Ráno si balíme věci a jdeme na snídani, která je obdobná, takže vydatně snídáme a opouštíme hotel, ještě se fotíme. Obdivujeme naše skvělé řidiče, kteří sjíždějí od hotelu níže do vesničky po velmi úzkých silničkách. Jedeme ještě do Interlakenu, kde máme asi hodinku na procházku městem. Procházíme se po hl. třídě, kupujeme si ještě pohledy a hlavně fotíme - v pozadí Jungfrau - 4158 m, dominanta Interlakenu. Nastupujeme do autobusu a pokračujeme dál směrem na Sachseln. (Sassko)

Ještě zastavujeme při cestě u jezera Briezenze, kde fotíme překrásné panoráma Alp s  jezerem a také narcisy obří velikosti, které vyrůstají doslova ze štěrku a vyjíždíme autobusem přes průsmyk Brünig a zase dolů do Sachselnu.

V Sachselnu už nás vítá sluníčko, vystupujeme a prohlížíme si kostel sv. THEODUCA, který naposledy vysvětil také papež Jan Pavel II. v.r.1984. Když si kostel prohlížíme je sobota a probíhá bohoslužba. ( překvapuje nás, že je kostel doslova plný věřících)

Sachseln je zajímavý také firmou MAXON motor ag. - výroba motorů, ve spolupráci s NASA dodávají motory i pro vesmírné mise do jednotlivých skupin robotů “SONOURNER” - MARS 2003.

Pokračujeme dál do Flüeli Ranft, kde je kaple zasvěcená sv. Klausovi. Sv. Klaus, nebo také Nicolaus. je zde také původní roubený dům, kde se sv. Klaus žil, měl 8 dětí, pak je opustil a stal se poustevníkem, z a to byl vysvěcen na svatého. ( .....bla bla - asi za to, že opustil ty děti ).

Vše si prohlížíme, fotíme, dokonce vidíme současnou svatbu, zajímavé je, že hosté nemají myrty jako u nás, ale vždy placku nějakého tvaru, např. slunce, měsíc apod. a nevěstu si vede k oltáři ženich.

- 5 -

Je sobota odpoledne a pokračujeme dál a čeká nás město LUZERN - hlavní město stejnojmenného kantonu, poprvé se připomíná jako rybářská osada již v r. 840. Městský status r. 1178. Když byla v 13. stol. otevřena cesta přes průsmyk sv. Gotharda, začalo město bohatnout, díky rozvíjejícímu se obchodu. R.12 se LUZERN připojil k nově vzniklé konfederaci. 16. stol. bašta katolicismu. R.1798 město obsadili Francouzi - krátce hl.město Helvétské republiky. ( mluví se zde více francouzsky ) Město je vybudováno na obou březích řeky Reuss vlévající se do jezera Vierwaldstättersee, obklopeno horami - nejvyšší PILATUS -2 132 m, nebo-li Dračí hora. Zajímavost - nejstrmější lanovka na světě, během 4 km překonává výšku 1696 m. Panorama hor je tak krásné, až mystické, zapadá slunce.

Nejzajímavější pamětihodnost města je most Kapellbrücke - krytý dřevěný most pro pěší, který je 170 m dlouhý a šikmo přetíná řeku Reuss. Byl postaven v roce 1333 jako součást opevnění a donedávna byl nejstarší mostní stavbou Švýcarska. V roce 1993 skoro celý shořel a byla zbudována přesná kopie. Je na něm 112 maleb na dřevě, které zobrazují historii města, země a biblické výjevy. K mostu přiléhá vodárenská věž z 13. stol., jež byla součástí původního opevnění. Také sloužila jako klenotnice, později byla vězením i archívem. Dále si ukazujeme Jezuitský klášter byl postaven v l. 1666-77 a je první velkou barokní stavbou ve Švýcarsku. Navštěvujeme římskokatolický kostel z 15.stol. ( ale těch kostelů už bylo dost). Prohlížíme si nábřeží - krásnou radnici v italském renesančním stylu z l. 1602-08. Další věž ze 14. stol.- součást opevnění. Dále navštěvujeme katedrálu ze 17. stol., právě vyzvánějí k bohoslužbě a ty zvony jsou opravdu super.

Pak navštěvujeme lví památník - obří Luzernský lev vytesaný ve skále na památku švýcarské gardy - osobní stráž Ludvíka XVI ... při útoku na Bastillu byla povražděna. Ještě zase všude květiny, vlajky, kantonu, Luzernu a země a čisto a hodně Japonců a Indů. Loučíme se s Luzernem a čeká nás již poslední zastávka Knížectví Lichtnštejn .

- Lichtnštejnsko

Rozloha :160 km 2

Počet obyvatel: 32 300

Státní zřízení: dědičná konstituční monarchie ( princ - Hans Adam II. )

Vadúz - hl. město knížectví - sídlo panovníka. Dominanta města, jehož historie sahá až do 13.stol., je zámek, obydlí knížecí rodiny. Je to naše poslední fotografie. Největší zajímavost Vadúzu je Lichtenštějnská galerie kde jsou umístěny rodové sbírky. Jsou zde díla Rubense, F. Halse, van Dycka ...... Galerii jsme bohužel nenavštívili, hlavně pro již pokročilou dobu. Naši perfektní řidiči nám ohřívají párky, dáváme si groček, protože je stále zima a nyní už bude náš cíl CZ Mladá Boleslav.

Co říci závěrem bylo to super, mohlo nám více přát počasí - tak snad příště. Náš průvodce byl skvělý, zahrnoval nás tolika vědomostmi, že jsme určitě nestačili vše zaznamenat. Řidiči perfektní,spolehliví a nikde jsme nezabloudili snad i díky skvělému průvodci. A v autobuse měl ten “zadek” snad i víc zábavy, protože jsme si tam vytvořili lepší partu než ti vepředu. Cesta domů vedla předlouhým Brenerským tunelem pod Alpama. Cestu tunelem jsme si krátili sledováním osvětlení v našem proudu . Ale za celou cestu v tunelu nikdo nenašel jedinou vadnou zářivku! Vyjelo se v Rakousku a pak přes Salcburk , Linec nahraniční přechod Dvořiště a vítejme v Česku!

A ještě k hudebnímu doprovodu k této presentaci. Je to poměrně velký objem dat a přidávat k tomu hudbu, no to by se nám to hodně nafouklo a stahování by trvalo dlouho. Proto jsem zvolil poslech internetového rádia na pozadí. Nebo-li spusťte si radio (samo se nastaví na rychlost vašeho spojení) a až vám bude hrát, spusťte obvyklým způsobem presentaci (pdf). Rádio WGMS - živé vysílání z USA - jsem zvolil proto, že se tam skoro vůbec nežvaní a jede se tam dost dobrá nenáročná muzika. Někdy to na chvilku vypadne, ale po chvilce samo zase naskočí!(POZOR!Provizorní změna radia,za klasickou hudbu, 24 hod denně )

Tak se hezky bavte. Přeji vám, moc hezký den! fhmb

Krok 1

Tak a jdeme na to zde se spouští rádio a počkejte, samo zčne hrát. pak je položte na lištu.Vyskakuje-li s rádiem součatně domovská stránka, tak tu v klidu můžete zavřít.

Krok 2

A tady máte výběr toho, na co se chcete dívat, rádio zustává i při  změnách výběru!

Presentace:

Bodmské jezero a Kostnice- Jan Hus.

Největší vodopád v Evropě na Rýnu.

Hotel a jeho okolí

Fotky za jízdy z autobusu.

Hlavní město Bern.

Vodopad z ledoců padá horou, uvnitř podobné ementálu.

Vysokohorská turistika, Soneberg.

Město Luzern a jeho kryté mosty.

Po stopách sv. Klause, zakladatele konfederace.

Lichtnsteinsko.

PS. Pro ty, co jsou zde poprvé, doporučuji odzkoušet na balíčku Lichtnštejnsko - nejkratší stahování.   :-) fh

Teď ještě pár technických poznámek.. V krátkosti tu vysvětlím systém, který jsem si vymyslel tak, aby to fungovalo, jak to funguje. Obrázky jsou zkomprimované do balíčku (.pdf) a vy si je stahujete ode mne, z mé poštovní schránky a u sebe na PC rozbalujete . Tedy systém normální emailové pošty. Tím jsem dosáhl toho, že se na mé stránce nevyskytují žádná nepovolená data. A ostatní je formou odkazů.